: Arts & Design Track:

It is with great pleasure that we present the publications of the Tenth Edition of the Proceedings of Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment, the SBGames 2011. The event is organized annually by the Special Committee of Games and Digital Entertainment of Brazilian Computer Society (SBC). The SBGames is the most important event in research and development of games that happens in Latin America sponsored by SBC and with support from the Brazilian Association of Developers of Electronic Games (ABRAGAMES). The symposium gathers every year students, teachers, artists, designers and professionals from several universities, research centers, graphic design and gaming companies.

This year we had a total of 43 articles submitted for evaluation on the trail of Arts & Design, from which 22 full papers were accepted and 7 posters, resulting in an acceptance rate of 67%. We also remind that all items were reviewed by at least two reviewers (among the 34 PhDs, doctors or masters) who form the Program Committee.

The SBGames 2011 currently consists of five tracks: Arts & Design, Computing, Culture, Industry and Games for Change. Also having two festivals, Independent Games and Art Show. The papers and posters (extended abstracts) of all tracks SBGames 2011, including the Trail Arts & Design are present on the CD-ROM of the conference and event's official website.

We would like to thank all the authors who through their work and dedication made possible the composition of an interesting and innovative program. We also thank every member of the Program Committee and reviewers for their role in helping to achieve exquisite quality in the program. So, we wish everyone that their participation in this symposium can be a worthwhile experience. Salvador, November 2011.

Rafael Pereira Dubiela - Universidade Federal do Paraná
André Luiz Battaiola - Universidade Federal do Paraná
Chairs of SBGames Arts & Design Track

Full Papers:

Áudio dinâmico para games: conceitos fundamentais e procedimentos de composição adaptativa
Lucas Meneguette

Cognição e Videogame: o jogo narrativo e o uso do corpo como interface
Gustavo Audi

Desenvolvimento de Concept Art para Personagens
Patricia Kelen Takahashi, Marcelo Castro Andreo

Desenvolvimento de game multiusuário com função estereoscópica
Danilo Guimarães

Détournement em Jogos Digitais
Gabriela Melo, Daniel Coimbra, André Neves, Gentil Porto Filho

Elementos para Análise da Rejogabilidade em Jogos Digitais
Carolina Luizetto, Raphael Mendonça, Pollyana Mustaro

Heads-up display integrados ao universo de um jogo eletrônico
Leonardo Moroni, André Battaiola

Hibridação entre Jogos Eletrônicos e Programas Televisivos: propostas de integração para o Sistema Brasileiro de Televisão Digital terrestre
Luis Rodrigo Gomes Brandão

História espacial e os mecanismos de interação nos jogos eletrônicos
Ivan Mussa

Jogos Digitais como Objetos de Aprendizagem: Apontamentos para uma Metodologia
Thiago Mendes

Jogos para Idosos e a usabilidade além do mensurável
Luciana Abe, Ricardo Nakamura, Daniela Kutschat Hanns

Ludemas. Lógicas de sedução nos games
Marsal Avila Alves Branco, Cristiano Max

Lukas James e os viajantes da história: influências cinematográficas na criação do roteiro para um jogo eletrônico
Gustavo de Andrade

Modelo de criação de personagens para jogos digitais
Marcos Tadeu Melco, Daniel Diehl, Rafael Dubiela

Operação Risco: desafios no uso de metodologias de game design para jogos educacionais nas empresas
Daniel Gularte, Alexandre Vidal

Prototipagem em Papel como Ferramenta de Desenvolvimento de Advergames Sociais
Felipe Calado, Luis Arthur Vasconcelos, Bruno Oliveira, André Neves, Fábio Campos

Single Button Interaction Technique Patterns Applied to Digital Game Design
Felipe Breyer, Judith Kelner, Eduardo Albuquerque, Luis Arthur Vasconcelos

Sistema Especialista para o Cálculo do Grau de Imersão em Jogos Digitais
Raphael Mendonça, Pollyana Mustaro

The Eyes and Games: A Survey of Visual Attention and Eye Tracking Input in Video Games
Samuel Almeida, Ana Veloso, Licinio Roque, Oscar Mealha

Um Modelo de Game Design orientado à Participação
Luis Lucas Pereira, Licinio Roque

Zero Lecture in Game Design
Rui Craveirinha, Licinio Roque

Definição e Estrutura do Ambiente Competitivo de um Jogo: um Estudo
Adriana Kei Ohashi Sato, Bruno Tachinardi Andrade Silva, Cezar Toshimi Harano, Vinicius Rovtar Pinton

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Short Papers:

Design de Interface de Game Pedagógico em Plataforma Multitoque
Tel Leite, Camila Freitas, Diego Monteiro, Daniel Borges

Gameduca: Design de Jogos Digitais para o Ensino da História da Arte
Talita Ferreira, Tiago Silva, Christus Nóbrega, Vera Pugliese, Lisa Minari

Maneiras de contar o lúdico discutindo narrador em Eternal Sonata
Clarissa Picolo

Recomendações para ampliar motivação em jogos e animações educacionais
Marcia Alves, André Luiz Battaiola

Uso da Escala de Diferencial Semântico na Análise de Jogos
Bernardo Aguiar, Walter Correia, Fábio Campos

Uso da Escala de Stapel na Análise de Jogos
Bernardo Aguiar, Walter Correia, Fábio Campos

Uso da escala Likert na análise de jogos
Bernardo Aguiar, Walter Correia, Fábio Campos