Proceedings do XII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames 2013) - Trilha de Computação
ISSN: 2179-2259



Prefácio
Esta é a trilha de Computação da XII edição do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, o SBGames 2013. Sejam bem-vindos!

A trilha de Computação é uma das quatro trilhas principais do evento que, juntas, englobam os diferentes aspectos de pesquisa e desenvolvimento de jogos digitais. O foco dessa trilha está nas técnicas computacionais inovadoras aplicadas a jogos digitais, em áreas como computação gráfica, inteligência artificial, engenharia de software, interação humano-computador, entre outras. A trilha inclui artigos completos, que apresentam resultados substanciais de projetos de pesquisa e artigos resumidos que podem tratar de trabalhos em andamento e propostas de pesquisa com resultados preliminares. Esse ano, os artigos da trilha de Computação refletem mais uma vez a qualidade e produtividade de uma comunidade de pesquisa em constante evolução.

Na edição deste ano, são apresentados 28 artigos completos (de 61 submissões - 49% de aceitação) e 7 artigos curtos (de 33 submissões - 21% de aceitação). Este total de 94 submissões representa um número recorde para o evento, o que denota o crescimento das pesquisas na área e o alcance que o SBGames vem alcançando em diversos grupos de pesquisa no Brasil e fora dele. Todos os artigos publicados nesta trilha, tanto completos quanto curtos, passaram por um processo rigoroso de revisão duplo-cega por três membros do Comitê de Programa, composto por personalidades relevantes na comunidade acadêmica brasileira e internacional.

Gostaríamos de agradecer a todos os autores que submeteram artigos para a trilha de Computação, bem como todos os membros do comitê de programa e avaliadores, por sua dedicação ao nos ajudar a manter a alta qualidade do evento.

Ismar Frango Silveira (UPM) – Coordenador da Trilha de Computação, 2013


Luciano Silva (UPM) – Coordenador da Trilha de Computação, 2013


Preface
Welcome to Computing Track of thee XII Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment - SBGames 2013!

The Computing Track is one of the four main tracks of this event. Together, they cover different aspects of research and development of digital games. The focus of this track is on innovative computational techniques applied to digital games, in areas such as Computer Graphics, Artificial Intelligence, Software Engineering, Human-Computer Interaction, among others. The trail includes full papers, which present substantial results of research projects and short papers, showing pieces of work-in-progress and research proposals with preliminary results. This year, the Computing Track reflects - once again - the quality and productivity of a research community in constant evolution.

This year, there were been presented 28 full papers (from 61 submissions - 49% of acceptance rate) and 7 short papers (from 33 submissions - 21% of acceptance rate). This total of 94 submissions represents a record number for the event, which shows the growing of the research in this area and the wider scope that SBGames has achieved, reaching several research groups in Brazil and the world. All articles published in this track (full and short), went through a rigorous double-blind review process, being reviewed by three members of the Program Committee, composed of leading figures in Brazilian and international academic community.

We would like to thank all the authors who submitted articles to this Track, as well as all members of the Program Committee and reviewers, for their dedication to help us to maintain the high quality of the event.

Ismar Frango Silveira (UPM) – Computing Track Chair, 2013


Luciano Silva (UPM) - Computing Track Chair, 2013


Trilha de Computação - Full Papers
Evaluating dynamic difficulty adaptivity in shoot'em up games Bruno de Araujo (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro), Bruno Feijo (PUC-Rio)
A Conceptual Graph-based Knowledge Representation for Virtual Actors Gabriela Salvador Thumé (UDESC), Rogério da Silva (Universidade do Estado de Santa Catarina)
Setting Players’ Behaviors in World of Warcraft through Semi-Supervised Learning Marcelo Nery (Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais), Victor do Nascimento Silva (Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais), Roque Teixeira (Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)), Adriano Veloso (Universidade Federal de Minas Gerais)
A Generic Framework for Procedural Generation of Gameplay Sessions Leonardo de Carvalho (Universidade Federal de Pernambuco), Átila Moreira (Universidade Federal de Pernambuco), Vicente Filho (Universidade Federal de Pernambuco), Marco Túlio Albuquerque (Manifesto Game Studio), Geber Ramalho (Universidade Federal de Pernambuco)
Development of an Immersive Challenge Racing Game for 3D-TV Ana Grasielle Dionísio Corrêa (Escola Politécnica da Universidade de São Paulo), Alexandre Martinazzo (Universidade de São Paulo), Erich Panzenboeck Lotto (Universidade de São Paulo), Marcelo Archanjo José (Escola Politécnica da Universidade de São Paulo), Irene Ficheman (Escola Politécnica Universidade de Sao Paulo), Roseli de Deus Lopes (University of São Paulo)
Real-Time Screen Space Rendering of Cartoon Water Liordino Neto (Universidade Federal da Bahia), Filipe Deó (Universidade Federal da Bahia), Antonio Apolinário Jr. (Universidade Federal da Bahia), Vinícius Mello (Universidade Federal da Bahia)
A Hyper-heuristic Genetic Algorithm to Evolve a Commander For a Capture The Flag Game Victor Costa (Federal University of São Paulo), Amadeus Seilert (Federal University of São Paulo), Léo Sotto (Federal University of São Paulo), Vinícius Melo (Federal University of São Paulo)
A Procedural Approach to Simulate Virtual Agents Behaviors in Indoor Environments Laura Flach (PUCRS), Fernando Marson (Universidade do Vale do Rio dos Sinos), Vinícius Cassol (PUCRS), Soraia Musse (PUCRS)
An Architecture Coupled with a Provenance Model for Affective Simulations in Games based on Real World Rainier Augusto Ferreira Sales (Universidade Federal Fluminense), Daniel de Oliveira (Universidade Federal Fluminense), Esteban Clua (Universidade Federal Fluminense), Aline Paes (Universidade Federal Fluminense)
An Experimental Analysis of NPC as Affective Agents in Real World-based Games Rainier Augusto Ferreira Sales (Universidade Federal Fluminense), Esteban Clua (Universidade Federal Fluminense), Daniel de Oliveira (Universidade Federal Fluminense), Aline Paes (Universidade Federal Fluminense)
Tooth Adventure: A new approach to oral health best practices awareness João Vilaça (DIGARC Polytechnic Institute of Cávado), António Moreira (DIGARC Polytechnic Institute of Cávado), Pedro Rodrigues (DIGARC Polytechnic Institute of Cávado), Nuno Rodrigues (IPCA), Sandro Queirós (ICVS/3Bs Laboratory Associated PT, School of Health Sciences, University of Minho)
Computational Modeling for a Creature Editor in the Educational Game Calangos Jairo Calmon (UEFS), Angelo Loula (Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)), Leandro de Castro (Universidade Presbiteriana Mackenzie), Pedro L. B. Rocha (UFBA)
Coverage in Arbitrary 3D Environments: The Art Gallery Problem in Shooter Games Eduardo Fantini (Universidade Federal de Minas Gerais), Luiz Chaimowicz (Universidade Federal de Minas Gerais)
A study on the accessibility of touch and gesture interaction with senior users through a prototype game based on the activity of "vindima" André Abrahão (University of Coimbra), Amanda Cavalcanti (Universidade Federal da Paraíba), Luis Pereira (Coimbra University), Licinio Roque (University of Coimbra)
Guidelines for the Development of Gestural Interface Games for Older Adults Valéria Martins (Universidade Presbiteriana Mackenzie), Andre Kawamoto (Universidade Tecnológica Federal do Paraná), Flávio Soares Corrêa da Silva (Universidade de São Paulo)
Hands-Free Interaction Techniques for Virtual Environments Peter Dam (Tecgraf / PUC-Rio), Felipe G. de Carvalho (Tecgraf / PUC-Rio), Priscilla Braz (PUC-Rio), Alberto Raposo (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro), Antoine Haas (Polytechnique Montreal)
Casual mobile games for the elderly: a usability study Luana Santos (PUC Minas), Lucila Ishitani (PUC Minas), Cristiane Nobre (Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais)
AdaptControl: An adaptive mobile touch control for games Marcelo Zamith (Universidade Federal de Viçosa), Mark Joselli (PUC-PR), Jose Silva Junior (Universidade Federal Fluminense), Mateus Pelegrino (Federal Fluminense University), Evandro Mendonça (Federal Fluminense University), Esteban Clua (Universidade Federal Fluminense)
Which features matter to make a successful mobile game? Átila Moreira (Universidade Federal de Pernambuco), Vicente Filho (Universidade Federal de Pernambuco), Gabriela A. B. Barros (Universidade Federal de Pernambuco), Marco Túlio C. F. Albuquerque (Universidade Federal de Pernambuco), Geber Ramalho (Universidade Federal de Pernambuco)
Early Cases of Bertillon, the Logic Programming Sleuth Simone D.J. Barbosa (PUC-Rio), Edirlei Soares de Lima (PUC-Rio), Fabio A.G. da Silva (PUC-Rio), Antonio L. Furtado (PUC-Rio), Bruno Feijó (PUC-Rio)
Adaptative High-Level Strategy Learning in StarCraft Jiéverson Maissiat (Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul), Felipe Meneguzzi (PUCRS)
A Model for Stream-based Interactive Storytelling as a New Form of Massive Digital Entertainment Marcelo Camanho (PUC-Rio), Bruno Feijó (PUC-Rio), Antonio Furtado (PUC-Rio), Cesar Pozzer (UFSM), Angelo Ciarlini (UniRio)
Game Live Logs: Creating a Conversation Platform to Reduce Game Development Conflicts Tiago Machado (Universidade Federal de Pernambuco), Geber Ramalho (Universidade Federal de Pernambuco), Carina Alves (UFPE)
Pingo: An Online Portal for Educational Games with Customizable Content Denise Nogueira (Universidade Federal de Minas Gerais), Luiz Chaimowicz (Universidade Federal de Minas Gerais), Raquel Prates (Universidade Federal de Minas Gerais)
Features and checklists to Assist in Pervasive Mobile Game Development Luis Valente (PUC-Rio), Bruno Feijó (PUC-Rio), Julio Cesar Leite (PUC-Rio)
A Comparative Analysis of Classification Algorithms Applied to M5AIE-Extracted Human Poses André Brandão (Universidade Federal Fluminense - UFF), Leandro Fernandes (Universidade Federal Fluminense (UFF)), Esteban Clua (Universidade Federal Fluminense)
A Game Architecture Based on Multiple GPUs With Energy Management Marcelo Zamith (Universidade Federal de Viçosa), Luis Valente (PUC-Rio), Mark Joselli (PUC-PR), Jose Silva Junior (Universidade Federal Fluminense), Esteban Clua (Universidade Federal Fluminense), Bruno Feijó (PUC-Rio)
 
Trilha de Computação - Short Papers
Utilização de arte conceitual para geração de Modelos 3D Renato Viana, Renato Ferreira, Erickson Nascimento
TORCS Training Interface: An auxiliary API for developing TORCS drivers Clara Caldeira, Claus Aranha, Guilherme Ramos
Penspective: a Perspective-Aware Game Map Editor with Natural Interaction Alexandre Martins Ferreira de Sousa, Anderson Tavares, Carlos Morimoto
Arquitetura para o desenvolvimento de um Ambiente de Simulação de Tiro Luiz José Schirmer Silva, Tiago Boelter Mizdal, Guilherme Schardong, Luiz Netto, Alex Frasson, Cesar Pozzer, Erick Passos, Leonardo Campagnolo
Siirious Surfer: Utilizando jogos sérios na reabilitação de tronco para pacientes pós-AVC Nelson Rangel Passos, Saulo Lordão Andrade Barros, Eric Guimarães, Maria Augusta Silveira Netto Nunes, Hendrik Macedo, Fábio M. Albiero, Josimari DeSantana, Abdelkader Gouaïch
 
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