Computing

Detailed Program | Call for Papers

Papers | Posters (Short Papers)

Author Instructions for Presentations:
Each Full-Paper author has 20 minutes for their presentation, with approximately 16 minutes given for the presentation followed by 4 minutes for questions and answers.

  Papers C1: IA e Agentes
  (Quarta-Feira - 08/10 - Ana Góes)
  Chair:Soraia Raupp Musse

09:00h - Multiagent exploration task in games through negotiation
Rodrigo Gabriel F. Soares & André M. C. Campos (UFRN)
09:20h - One Scenario for Choreographic Coordination of Intelligent Agents in Entertainment Applications
Rodrigo B. V. Lima, Patrícia A. Restelli Tedesco & Geber L. Ramalho (UFPE)
09:40h - An Object-Oriented Approach for Hierarchical State Machines
William Mallouk (IMPA/Wet Productions), Esteban Clua (PUC-Rio)


  Papers C2: Massivos e Multijogadores
  (Quarta-Feira - 08/10 - Ana Góes)
  Chair:Geber Ramalho

10:30h - Modelo de Comunicação Híbrido para Jogos Massivos Multi-jogador
Solon Rabello (Unisinos), Fábio Cecin (UFRGS), Jorge Barbosa (Unisinos), Cláudio Geyer (UFRGS)
10:50h - Selected Techniques to Improve Communication in Massively Multiplayer Games
Lucas Machado, Bruno Feijó & Lauro Kozovits (PUC-Rio)
11:10h - Análise de Tecnologias para a Implementação de Jogos Web
Rangel Jungles dos Santos & André Battaiola (UFPR)


  Papers C3: Jogos Móveis
  (Quinta-Feira - 09/10 - Ana Góes)
  Chair:Lauro Kozovits

9:00h - Massive Mobile Porting: Meantime Study Case
Tarcísio Câmara (Meantime), Rodrigo Lima (Meantime), Rangner Guimarães (Meantime), Alexandre Damasceno (Meantime), Vander Alves (UFPE), Pedro Macedo (Meantime) & Geber Ramalho (UFPE)
9:20h - Uma Plataforma para Jogos Móveis Massivamente Multiusuário
Andrea Menezes, Carlos Eduardo Silva, Daniel Arraes, Davi Pedrosa, Fernando Brayner, Isabel Silveira, Marcus Machado, Rafael Borges (Meantime) & Geber Ramalho (UFPE)
9:40h - Serviços de Adaptação de Jogabilidade para Jogos Multiplataforma Multiusuário
Davi Pedrosa, Fernando Trinta, Carlos Ferraz, Geber Ramalho (UFPE)


  Papers C4: Computação Gráfica / Animação
  (Quinta-Feira - 09/10 - Ana Góes)
  Chair:Esteban Clua

10:30h - Uso de Quadfields para Otimizar a Largura de Banda em Jogos Multi-Jogador
Lauro Kozovits (PUC-Rio), Claudio Esperanca (COPPE/UFRJ), Bruno Feijó (PUC-Rio) & Esteban Clua (PUC-Rio)
10:50h - Guffs Character Animation System for 3D Games and Applications
Marcio Camilo & Aura Conci (UFF)
11:10h - ARHockey: Um Jogo em Realidade Aumentada Baseada em Projetores
Beatriz Vieira, Lucas Trias, Camila Theodoro, Fabio Roberto Miranda (Centro Universitário Senac)& Romero Tori (SENAC-SP + USP)
11:30h - Motion Capture Facial Baseado em Aquisição Estereoscópica
Rodrigo Assaf & José Saito (Universidade Federal de São Carlos)
11:50h - An Architecture for Game State Management based on State Hierarchies
Luis Valente (UFF), Aura Conci (UFF) & Bruno Feijó (PUC-Rio)


  Papers C5: Narração (Storytelling)
  (Quinta-Feira - 09/10 - Ana Góes)
  Chair:César Pozzer

14:30h - Improving the Scene: Extending LOGTELL to Support a Plan-recognition / Plan-generation Paradigm
Börje Karlsson (PUC-Rio), Cesar T. Pozzer (Universidade Federal de Santa Maria), Angelo E. M. Ciarlini (UNIRIO), Antonio L. Furtado (PUC-Rio) & Bruno Feijó (PUC-Rio)
14:50h - Narrating Stories in Participatory Games Paula Rodrigues (PUC-Rio)
Bruno Feijó (PUC-Rio), Luiz Velho (IMPA), Cesar T. Pozzer (Universidade Federal de Santa Maria), Angelo Ciarlini (UniRio) & Antonio Furtado (PUC-Rio)
15:10h - Usando Atores Sintéticos em Jogos Sérios: O Case SmartSim
Danielle Rousy Silva, ber Ramalho, Patrícia Tedesco (UFPE)


  Papers C6: Simulação
  (Quinta-Feira - 09/10 - Ana Góes)
  Chair:Paulo Pagliosa

16:00h - A New Programming Environment for Dynamics-based Animation
Leonardo Oliveira & Paulo Pagliosa (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul)
16:20h - Simulação Realista de Tecidos
Leandro Monteiro & Wu Shin-Ting (UNICAMP)
16:40h - Simulação de Agentes com Capacidade Auditiva em Situações de Emergência
Carlos Cony, Claudio Jung, Soraia Musse & Bryan Garber (UNISINOS)


  Papers C7: Interfaces / Engines
  (Sexta-Feira - 10/10 - Ana Góes)
  Chair:Esteban Clua

8:00h - Um Estudo de Caso Sobre a Construção e a Integração de Dispositivos Hápticos com Aplicações Interativas Thiago Farias, Daliton Silva, Guilherme Moura, João Marcelo Teixeira, Luiz Henrique Costa, Guilherme Dias, Veronica Teichrieb & Judith Kelner (UFPE)
8:20h - GeFighters: an Experiment for Gesture-based Interaction Analysis in a Fighting Game
João Marcelo Teixeira, Thiago Farias, Guilherme Moura, João Lima, Saulo Pessoa & Veronica Teichrieb (UFPE)
8:40h - Camera Kombat - Interação Livre para Jogos
Luis Roberto Paula, Renato Bonini & Fabio Roberto Miranda (Centro Universitário Senac)
9:00h - Jogadores Virtuais em Jogos de Papéis
Diana Adamatti (USP), Jaime Sichman (USP) & Helder Coelho (Universidade de Lisboa)
9:20h - enJine: Architecture and Application of an Open-Source Didactic Game Engine
Ricardo Nakamura (USP), João Bernardes Jr. (USP) & Romero Tori (SENAC-SP + USP)

Posters (Short Papers) | Papers

Author Instructions for Presentations:
Each Poster author has 5 minutes for their presentation (with no questions from the audience, unless free time is available). Authors should meet the Chair of their session 15 minutes before the presentation.

  Posters (Short Papers) C
  (Quarta-Feira - 08/10 - Ana Góes)
  Chair:Paulo Rodaki

  Engines / Frameworks / Eng. de Software
13:30h - ModeLab2: Um Ambiente de Modelagem Qualitativa e Criação de Jogos
Rodrigo Silva, Thieberson Gomes, Laércio Ferracioli (UFES)
13:35h - Game Wrench: Design of a user-centered Interactive Game Engine
Eduardo Jacober (USP), Romero Tori (SENAC-SP + USP)
13:40h - JARTS: Java RTS Simulator
Vicente Filho, Renan Weber, José Moura Júnior, Geber Ramalho, Patrícia Tedesco (UFPE)
13:45h - Software Factories Relevance to Digital Games: A Practical Discussion
Andre Furtado, André Luis Santos (UFPE)
13:50h - Act: Um Framework Para a Construção de Sistemas Multiatores
Allan Lima, Patrícia Tedesco, Geber Ramalho (UFPE)
13:55h - Scrum: Novas Regras do Jogo
Allan Araujo (UFPE + Jynx Playware), Juliana Miranda (Jynx Playware), Artur Mittelbach (UFPE + Jynx Playware)

  Estudos de Caso
14:00h - GP Brasil VR: uma Corrida de Carros em Realidade Virtual
Ricardo Augusto, Irene Ficheman, Djalma Silva, Roseli Lopez, Marcelo Zuffo (USP)

  Ensino
14:05h - Desenvolvimento de Jogos: Uma Análise Crítica do Ensino
Luciana Silva (UFPE + UEM), André Luis Santos (UFPE)
14:10h - A Game-based Animation Tool to Support the Teaching of Formal Reasoning
Filipe Silva, Flávio Soares Corrêa da Silva (USP)
14:15h - Léx: Um Jogo Educacional para Aprendizagem de Ortografia
Luiz Gerosa, Davidson Cury (UFES)
14:20h - Teaching Computer Programming : A Game Driven Approach
Paulo Motta (EDS do Brasil)
14:25h - Building the Network Module for a Didactic Game Engine
Luiz Emmerich, Denis Tanaka, Rodrigo Petriche, João Bernardes Jr. (USP)

  Computação Gráfica / Rendering
14:30h - ForgeFlex uma Extensão do Forge16V: Incorporando uma Biblioteca de Componentes Gráficos para Jogos
Nancy Lino, Eduardo Almeida, Victor Rodrigues, Allan Lima, Patrícia Tedesco, Danielle Rousy Silva, Geber Ramalho (UFPE)
14:35h - Utilizando o 3D Studio Max como Level Editor para Construção de Cenários para Ogre3D
Jorge Salvi, Maikon Cismoski dos Santos, Daniel Menin Tortelli, Jacques Brancher (URI - Campus de Erechim)
14:40h - riação de elementos interativos 2D para APIs gráficas
Daniel Menin Tortelli, Jorge Salvi, Maikon Cismoski dos Santos, Jacques Brancher (URI - Campus de Erechim)
14:45h - A Fast Culling Algorithm for 2D and 2.5D Side-scrolling Games
Frederico Mameri, Rômulo Nascimento (UFU)

  Simulação
14:50h - Um controle autônomo de um carro de corrida
Pedro Vieira, Thiago Ribeiro de Azeredo, Antônio Santos Neto, Italo Matias, Dalessandro Vianna (Universidade Candido Mendes - Campos)
14:55h - Deformação em carros de corrida
Marcos Rangel Jr., Roberta Gomes, Sicilia Judice (Universidade Candido Mendes – Campos)

  Mobile
15:00h - Uma Proposta de Arquitetura de Software Genérica para Mobile Games Utilizando J2ME
Arthur Carvalho (UFPE)
15:05h - Processo de Testes para Desenvolvimento de Jogos de Celulares
Thiago Fernandes (UFPE), Alexandra Albuquerque (CESAR)

  IA
15:10h - Utilizando Behaviors Para o Gerenciamento da Máquina de Estados em Jogos Desenvolvidos com Java 3D
Silvano Malfatti, Luciane Fraga (Laboratório Nacional de Computação Cientifica)
15:15h - Agente Inteligente para Jogos de Estratégia Baseados em Turnos: Uma Abordagem Utilizando Planejamento Baseado em Casos
Bruno de Paula, Alessandro Koerich, Fabrício Enembreck (PUCPR)
15:20h - Aplicando Planejamento em Jogos do Tipo RTS
Bruno Nepomuceno, Carlos Lopes (UFU)
15:25h - Desenvolvimento de NPCs para o Jogo Estrada Real Digital
Carlúcio Cordeiro, Carlos Augusto Souza, Diogo Sampaio, Luiz Teixeira, Bernardo Domingues, Vinícius Terra, Luiz Chaimowicz (UFMG)
15:30h - Modelo de Percepção de Agentes Inteligentes baseados em Emoções
Nancy Lino, Patrícia Tedesco, Danielle Rousy Silva (UFPE)

  Computação Gráfica / Rendering
15:35h - Defining and Using Ontologies as Input for Game Software Factories
Andre Furtado, André Luis Santos (UFPE)